maanantai 18. maaliskuuta 2013

Millaisia vaatteen ostajia te olette?

Onko teillä  selkeä tyyli vai vaihteletteko pukeutumistanne /osto käyttäytymistänne fiiliksen mukaan? Ostatteko tarpeeseen, tunteen pohjalta, onko teillä koko ajan tutka päällä vai menettekö vaate ostoksille vasta pakon edessä? Oletteko väri, merkki tai liike uskollisia?

Kaikkea sitä minäkin lenkkeillessäni ryhdyn pohtineeksi mutta liikunta ryöpsäyttää monet mietteet liikkeelle ja tänään jylläsi mietinnän  alla näinkin syvälliset ajatukset. Oikeastaan tämä on ajankohtaista siksi koska olen ollut kevät takkia vailla. Ja lauantaina tulin sellaisen hankkineeksi. Ja se, että ylipäätään lähdin vaatekaupoille johtui siitä, että siitä että meillä oli illalla menoa. Yleensä siippani varaa keikkaliput kuukausia ennen mutta tällä kertaa hän oli spontaani ja teki lippu ostokset perjantai iltana, vain vuorokautta ennen h-hetkeä. Ja koska hän on vuosien varrella saanut todistaa useita "mitä mä pistän päälleni" episodeja, hän halusi varmistaa jo lauantai aamuna että rouvalla on tosiaan varattuna jotain iltaa varten, että keikalle  päästäisiin ilman hermo romahdusta.

Illan musiikki oli heviä ruotsalaisten malliin. Siispä mustan valtaamasta vaatekaapistani löytyi käyttö kelpoinen t-paita, OK housut ja syksyllä ostamani saappaat. T-paidan propleema oli se että helman pituus ei täyttänyt kriteerijäni eli oli vähän liian lyhyt. En voi ottaan riskiä että nostaessani kädet hurjaan taputukseen keikan hurmiossa, paidan helman ja housun vyötärön välistä paljastuisi paljas nahka. Ei tällä vartalolla. Ja koska olin laiskuuttani jättänyt ostamatta tämän ongelman poistavaa paidan alla pidettävää sopivaa toppia, niin toppin löytymisen toivossa lähdimme kaupungille. Ihmeen helposti sen löysinkin Vilasta, myyjä vielä vakuutteli että toppi on värinsä pitäva ja todella pitkä ikäinen, siis juuri minulle. Jostain hetken mielijohteesta aloin etsiskelemään myös sitä kevät takkia. Ja tällä kertaa olin päättänyt että jotain muuta kuin mustaa, musta on paheeni jota pyrin lieventämään etsimällä väriä elämään. Kokeiltuani muutamia takkeja, löysin Vero Modasta hyvän mallisen takin mikä istui  kohtuu hyvin minun kummalliseen kroppaani. Mutta sen mallin vaalea versio ei näyttänyt päälläni todellakaan hyvältä, siispä kaupasta lähti ulos musta mutta mieleisen mallien takki. En siis edelleenkään saanut vaaleaa takkia.

Vaate ostokset loppuivat sillä erää siihen. Ilta menot olivat onnistuneet ja viikonloppu ylipäätään virkistävä. Nyt pohdiskelenkin millä värillä neuloisin asusteita mustalle takilleni jotta pelastaisin kevään tunnelman? Vaatteen ostajana olen erittäin voimakkaasti kausi luontoinen. Ja viime viikolla jonkin asteista vaatekaappi inventaariota tehdessäni totesin että raju uudistaminen olisi tarpeen. Ostan aivan liian harvoin vaatteita ja minulla on suunnattomia vaikeuksia löytää muuta kuin mustaa tai tummaa päälleni. No sen olen hyväksynyt että peruspunaista vaatetta en edes haaveile. Vaikka kaunis onkin, minua varten se väri ei ole. Ihailen kovin ihmisiä jotka löytävät päällen itsellen sopivia ja vaaleita värejä. Minä olen tässä huono mutta koitan kehittyä. Myöskään en halua laitta isoja summia rahaa vaatteisiin. Viime kesällä hankitut moottoripyöräily varusteet ovatkin kalleinta mitä olen hankkinut. Siihenkin oli perusteltu syy, turvallisuuteen täytyykin panostaa. Lisäksi olen oppinyt kirjaimellisesti kantapään kautta hyvin jalkineiden tärkeyden. Kaksivuotis synttäreitään viettänyt plantaari faskiitti eli jalkapohjan jännekalvon tulehdus, on pakottanut panostamaan kengissä ensisijaisesti siihen että jalkani kestävät niillä kävelyn. Merkki tai liike uskollinen en ole. Yllätyn usein löytämällä etsimäni usein kaupasta josta viimeisenä jotain kuvittelen löytäväni.

Suurin syy saamattomuuteeni ostaa uusia vaatteita on kuitenkin se että kuvittelen voivani ostaa "ensi kuussa" pienemmän koon eli luulen hoikistuvani itsestään ja että sitten ostamani vaate olisi iso. Hoh hoijaa, siinä on kyllä tullut huijattua vain itseään. Tällä hetkellä tosin on menossa pitkästä aikaa hyvä draivi sen suhteen että veltostuneet kylkeni olisivat piirun verran linjakkaamassa kuosissa. Hoikkaa ja kapea reisistä minusta ei saa ja se ei ole tavoitekkaan mutta tämän tilanteen ja laihuuden välissä on paljon hyviä vaihtoehtoja jotka ovat minullekin mahdollisia.

 Viikonloppuna kuritin lihaksiani tarpomalla lumikengillä metsä maisemissa yhdessä koirien ja siippani. Nämä kaksi kuvaa lopussa ovat tältä reissulta.






Tää viikko alkoi sitten näillä ajatuksilla. En ollut tätä suunnitellut etu käteen mutta näköjään joskus tulee äkillinen tarve tyhjentää pää koppa kirjoittamalla sitten vaikka tänne. Ehkä jotain piti vielä kirjoittaa tai tämän olisi tiivistetymminkin voinut esittää. Oli miten oli, aina ei riitä käsitöistä kerrottavaa. Jos joku jaksoi lukea tänne asti, kuulisin kommenneja mielelläni teidän muiden osto tottumuksista. Onko teistä joku niin onnekas ettei törmään näihin "mitä mä pistän päälleni"  tilanteisiin?

Keväistä viikkoa!

8 kommenttia:

  1. Moikka. Löysin tänne toisten blogien kautta ja hienoja käsitöitä löysin.

    Mun pukeutuminen on aikalailla mielivaltaista ja kaupasta ostan tyyliin: "Toi näyttää hyvältä ja maksaakin vain 3 e." :D
    Toki jotain teen myös itse.

    Tervetuloa vastavierailulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset vierailusta ja liityit näköjään lukijaksikin. Poikkean myös sinun blogiisi. Joskus tekee edullisiakin löytöjä jotka osoittautuvat hyviksi. Ja jos eivät, eipä jää harmittamaan :)

      Poista
  2. Hauskoja pohdintoja. Minä valitettavasti olen kovin huono ostamaan vaatteita. Onneksi osaan siis neuloa jotta vaatevarasto uusiutuu edes joskus ;) paidat ovat pääsääntöisesti punaisia ja farkut sinisiä, siinä se. Syksyllä olenkin tiukan paikan edessä kun palann 3,5 v kotiäitiyden jälkeen töihin ja tarvitsen kasan uusia vaatteita jotta kehtaan ihmisten ilmoille.. Minä olen myös tosi pihi vaateostaja, sellainen ehkä ensi kuussa on enemmän rahaa tyyppinen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla kun tuo työnantaja on varannut "uniformun" puolestani niin vai työmatkoille on oltava jotain sopivaa. Ja arkena kun ei paljon tule muualla käytyä kun töissä,koirien kanssa lenkillä ja lähikaupassa, niin niihin ei tarvitse uusimpiin kuteisiin lähteä. Siksi varmasti vaatteitten osto jääkin. Nyt on taas tullut into panostaa vaatteisiin.

      Poista
  3. Hmm, vaateostokset ovat aika paha rasti. Mä olen aika huono shoppaaja, siis en oikein jaksa kiertää vaatekauppoja ja lähden vaateostoksille lähinnä pakon edessä, tyyliin entiset housut hajoavat jalkaan tai tulee joku tilaisuus/happening, johon on pakko saada jotakin tietynlaista vaatetta. Ainoa mitä olen hyvä ostamaan, ovat urheiluvaatteet =D Ja niissä olen kyllä todennut, että valitettavasti halvalla ei saa hyvää ja kestävää ja niihin olenkin valmis myös sijoittamaan. Kuitenkin käytän urheiluvaatteita lähes päivittäin (juoksuvermeitä + muita treenikamppeita, kohta alkavalla pyöräilykaudella toimii myös juoksuvarusteet), joten niiden on oltava oikeasti kulutusta ja pesua kestäviä. Uusien juoksukenkien osto olisikin taas edessä. Uuden toppatakin kai tarvitsisin pikku hiljaa, nykyinen on noin 10 vuotta vanha (ja liian iso). Kevättakkia olen etsiyt (lue ajatellut hankkivani) pari vuotta, mutta eipä ole asia edistynyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toiset ovat luontaisia shoppailijoita ja joillekin se on pakon edessä tehtävä juttu. Urheiluvaatteet ovat kyllä parempikin olla hyvät. Vaikuttaa suoraan motivaatioon ja tekee liikkumisen miellyttävämmäksi. Itsekin ostin äskettäin juoksukengät mutta ovat kesä mallia joten kunnolla ei ole vielä päässyt testailemaan. Tuolla metsäpoluilla jossa liikun on lunta vielä liikaa.
      Ja kevättakkia minäkin olen haaveillut jo muutaman vuoden, vasta nyt sain hankittua. Uudet kengätkin olis tarpeen...

      Poista
  4. Sen jälkeen kun tämän sairauden vuoksi lihoin, olen ollut todella huono shoppailija eli siis vain pakon edessä. Mutta edelleenkin suosin takissa mustaa tai harmaata, ja yksinkertaisesti siksi että nuo värit on niin helppo asustaa. Värikkäällä laukulla tai kaulahuivilla, jopa rintaneula saa asusta erilaisen. Mustaan kun mielestäni sopii kaikki, eli omat mielivärit on hyvin käytettävissä.
    Itse tarvitsisi ängetä kenkäkauppaan hakemaan kengät... äääh

    VastaaPoista